W dniu 13 marca 2019 podczas obrad Rady Dzielnicy Bemowo mogliśmy posłuchać również przedstawicieli Metra Warszawskiego, wykonawcy – firmy Gulermark oraz ZTM i Biura Polityki Mobilności i Transportu w Warszawie. Niestety z prezentacji i długiej dyskusji niewiele wyniknęło konkretów. Przedstawiciele wykonawcy wciąż kłócą się z biurem mobilności o kluczowe szczegóły m. in. odnośnie zachowania ruchu na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich i Górczewskiej.
Kilka szczegółów udało się jednak ustalić:
Kiedy koniec budowy na Woli?
Stacje C6- C8 widoczne na zdjęciu poniżej mają zostać oddane do użytku pod koniec pierwszego półrocza 2020 roku. W tym czasie wróci również ruch na odcinek ulicy Górczewskiej, który teraz jest zablokowany przez budowę. Obecnie w tunelach trwa kładzenie torów.
Jak to będzie wyglądać na Bemowie?
Budowa metra na terenie naszej dzielnicy będzie przebiegała w dwóch etapach i jest podzielona na 2 oddzielne kontrakty:
a) Odcinek „Wola -Bemowo” czyli stacje C4- Wola Park i C5- Powstańców Śląskich. Czas realizacji to 36 miesięcy.
b) Odcinek” 3+Mory” czyli stacje C1,C2, C3 wraz ze stacją postojową. Czas realizacji to 48 miesięcy. Licząc od listopada 2018.
Dla dociekliwych: obydwa zadania inwestycyjne będą prowadzone tą samą metodą. Budowa stacji oraz wentylacji będzie prowadzona metoda budowy ścian szczelinowych oraz metodą stropową (więcej szczegółów na zdjęciach poniżej), natomiast tunele będą drążone tarczą TBM (o charakterystyce wyrównania ciśnień). Ta metoda pozwala wywiercić średnio 10-20 a nawet 35 metrów dziennie! Cała maszyna waży 650 ton, a długość tarczy to 92 metry. Dla porównania metoda górnicza, którą była budowana pierwsza linia metra, pozwalała wiercić jedynie 2-3 metry w ciągu doby.
Stacja C5 Wola Park będzie miała wyjście po stronie północnej (obok hipermarketu). Jej długość to 160 metrów. Ruch komunikacji miejskiej i pojazdów uprzywilejowanych będzie zachowany. Niestety przez cały okres 3 lat nie będzie przejazdu ulicą Górczewską!!! Do Wola Parku samochodem będzie można dotrzeć jedynie od strony wschodniej.
Stacja C4 – Powstańców Śląskich będzie zlokalizowana po wschodniej stronie skrzyżowania ( idąc od ratusza w stronę Konarskiego) mówimy tu o stacji obsługi pasażerskiej. W zachodniej części skrzyżowania ( bliżej przychodni na Czumy) będą tory odstawcze do zawracania metra. Taki wygład stacji umożliwi rozpoczęcie jej użytkowania długo przed wybudowaniem stacji technicznej na Morach. Na środku skrzyżowania przy ratuszu będzie przejście podziemne dla pasażerów i wyjścia na 4 strony ( uprzednio zaprojektowane były jedynie wyjścia na dwie strony, ale dzięki walkom radnych oraz aktywistów takich jak Pan Janusz Kowalski, mieszkaniec Jelonek który jako jeden z pierwszych zwrócił na to uwagę, udało się zmienić to na etapie projektowym). Cała stacja ma mieć 460 metrów W połowie miedzy stacją C4 i C5 będzie wentylatornia. Całość budowanego odcinka to 2,6 km.
Co w najbliższych miesiącach?
Chcąc rozpocząć budowę wykonawca musiał wybudować parkingi zastępcze na terenie SM Górczewska. Bedzie tam 378 miejsc postojowych, co ma stanowić dokładnie tyle ile będzie zabrane. Przenoszenie kierowców rozpocznie sie jeszcze w marcu, następnie firma przystąpi co przebudowy sieci medialnych co zajmie około 3 miesiące, tak by latem rozpocząć budowę ścian szczelinowych. W związku z tym pierwszych utrudnień możemy sie spodziewać pod koniec kwietnia.
Co z budynkami?
Wykonawca deklaruje, że przez cały okres trwania budowy okoliczne budynki będą monitorowane w czasie rzeczywistym. Wpływ budowy został juz przeanalizowany, ale jest to tzn. podwójny system kontroli. Dodatkowo dla mieszkańców zostanie uruchomiony punkt informacyjny w okolicy ulicy KOSSUTHA, gdzie pracownicy będą odpowiadać na ewentualne pytania i wątpliwości mieszkańców.
Kiedy metro na Chrzanowie?
Kolejnym etapem będzie kontrakt „3 stacje + Mory”. Na tą chwile inwestycja jest projektowana (w listopadzie rozpoczęto prace projektowe), ale zobaczmy co już wiadomo:
– Stacja na Morach będzie pierwszą budowaną w drugim etapie i to ona wyznaczy kierunek budowy. Mówiąc prościej od tej stacji nastąpi wiercenie w stronę skrzyżowania Lazurowej z Górczewską. Stacja Mory będzie zbliżona do tej istniejącej na Kabatach. Będzie obsługiwać w przyszłości całą II linię metra. Jej lokalizacja mieścić się będzie wzdłuż linii kolejowej, mniej więcej na tyłach hipermarketu Tesco aż do Instytutu Energetyki.
– stacja C1 ( Ulica Sochaczewska) będzie usytuowana po północnej stronie, a po południowej stronie tory odstawcze (czyli będzie wyglądać jak stacja C4 przy ratuszu). Pomiędzy C1 a C2 będzie wentylatornia.
– stacja C2 będzie przy skrzyżowaniu Rayskiego z Szeligowską, po północnej stronie. Następnie na Coopera dalej będą biegnąć tunele i wentylatornia.
– stacja C3 to skrzyżowanie Górczewskiej i Lazurowej mniej więcej tam gdzie jest teraz stacja benzynowa i McDonalds.
W miejscach gdzie istnieje zabudowa stacje będą schodzić niżej aby działanie metra nie kolidowało z istniejącymi budynkami. Obecnie wykonawca stara sie uzyskać pozwolenie na budowę na cały odcinek, dodatkowo przeprowadzana jest ocena stanu technicznego budynków w strefie oddziaływania ( 40 metrów od linii drążenia) oraz inwentaryzacja zieleni.
Co z komunikacją miejską?
Dyrektor Metra Warszawskiego porównał budowę metra na Bemowie do remontu mieszkania podczas jednoczesnego przebywania lokatorów na posesji. Innymi słowy zapowiedział nam, że będzie naprawdę ciężko budować w ten sposób abyśmy nie odczuli niedogodności. Przedstawiciel wykonawcy stwierdził, że biuro mobilności oraz Rada i Zarząd Dzielnicy naciska aby skrzyżowanie Górczewskiej z Powstańców Śląskich pozostawić przejezdne w każdym kierunku przynajmniej po jednym pasie, może się to jednak okazać niemożliwe.
ZTM deklaruje, że wszystkie linie autobusowe zostaną zachowane! Inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o tramwaje. Pętla Osiedle Górczewska zostanie zlikwidowana na czas budowy. Tramwaje będę chodziły tylko na linii Płn- Płd czyli wzdłuż Powstańców Śląskich. Niestety Zarząd Transportu Miejskiego wciąż nie wie gdzie ewentualnie może być pętla i które tramwaje zmienią swoje trasy. Na razie usłyszeliśmy tylko deklaracje zachowania tramwaju nr 10. Cześć radnych (z lokalnego komitetu Wybieramy Bemowo) wykorzystała również moment i przypomnieli się o powrót autobusu 506 jak również o likwidacje wąskiego gardła przy S8. Niestety jeśli chodzi o drugi punkt usłyszeliśmy, że nie ma możliwości aby to zostało wykonane w obrębie istniejącego zadania więc trzeba na to szukać środków gdzie indziej. Jedno jest pewne czekają nas spore utrudnienia, przesiadki i kto wie jakie jeszcze problemy, ale potem będziemy mogli cieszyć się łatwiejszym i szybszym dostępem do innych dzielnic.